Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

romualda

Pamatuju si

Pamatuju si, že už od první třídy jsem chodil sám, do školy i ze školy, bylo to v roce 1990. Šel jsem přes skoro celou vesnici, cca 25 minut a přecházel jednu středně frekventovanou silnici.

0/0
16.3.2012 15:15

kadison

chyba bude ještě jinde

devítiletý Američánek sám v metru se podle mě nedá srovnávat s tím, jak chotí maminky s "dětmi" k přijímacím zkouškám na vysokou školu :o).

Jinak skutečnost, že rodiče doprovázení čím dál starší děti možná vychází ze všudypřítomného mediálního zastrašování. Těžko říci, zda opravdu přibylo únosů dětí, ale já bych rozhodně v dnešní době kočárek s miminkem před "samoobsluhou" nenechala (což naše maminky dělaly běžně). Když se dítěti cokoliv stane, společnost se hned ptá "Kde byl rodič?!?". Dříve se také stávala neštěstí, ale bylo to (snad, možná si to idealizuji" všechno bráno tak, že "věci se dějí". Dnes se ihned hledá viník (kde byl rodič?!?)

Doprovázet "synka" na přijímačky na vysokou školu je jistě extrém, ale doprovázen čtrnáctiletou dcerku po setmění z kroužku moderního tance (mluvím o velkém městě, ale asi je to jedno) - naprosto souhlasím.

Možná, že autor má dospělé a bezdětné děti...nebo mu nebývají svěřována vnoučata a může tak s nadhledem kritizovat úzkosti rodičů...

0/0
16.3.2012 11:01

zajicek8

Souhlasím

Příčiny vidím dvě. První z nich je všeobecná snaha, aby děti nesly co nejméně zodpovědnosti a užívaly si bezstarostné dětství..

Vrátím se na začátek minulého století. Pětiletý capart dostal do ruky proutek a hnal 5 hus na pastvu. Byl za ně zodpovědný a běda, když se zatoulaly, kkam neměly. Desetiletá holka měla na starost své 3 mladší sourozence, nesla za ně plnou zodpovědnost.

Teď se vrátím do osmdesátých let minulého století. Byly jsme dvě děti (7 a 9 let) samy s mámou, která chodila do práce na směny, byly jsme za sebe zodpovědní sami. Na základní škole nás takových bylo víc, co vídaly svého rodiče maximálně hodinu denně a musely si dojít nakopit, uvařit, po sobě uklidit. Dnes by za to mámu čekalo popotahování minimálně od sociálních pracovnic, ne-li u soudu.

Většina dnešních děti nemá žádné povinnosti a jsou masírováni tím, že mají spoustu práv. Puberťáci se svými právy již obhajují a slovo povinnost téměř neznají.

 .

+2/0
16.3.2012 9:22

zajicek8

Re: Souhlasím 2

Druhá je méně dětí v rodině a tím větší upnutost rodičů na jejich

jedináčka.

A když otevřete jakýkoliv "ženský" časopis, narazíte na

článek a na téma sdílení zážitků a pocitů s partnerem i dětmi. A masáž,

že svému dítěti ubližujete, když v jeho "těžkých" chvílích s ním nejste.  A to "nejste" se zjednodušuje na fyzickou přítomnost, nikoliv na podporu v prožívání.

+2/0
16.3.2012 9:24

kadison

Re: Souhlasím

jenže my se na začátek minulého století vracet nemůžeme. Každá doba něco nese. Rodiče se chovají tak, jak je to poplatné době. Dneska kluka s proutkem nevyženete, stejně tak by tenkrát bylo dnešní chování nepřijatelné.

0/0
16.3.2012 11:03

Gwendolyn!

Ono v USA je dost nebezpecne nechavat deti chodit do skoly

samotne, navic je nekde zakazane nechavat je i samotne doma do urciteho veku. To, co se delo treba pred 20 lety v CR, se delo v USA pred 50 lety a vic. Deti se samotne nepohybuji, nejsou tak samostatne. Ovsem neco jineho je 9lete dite a 19lete...

Maminky, ktere neumeji odstrihnout pupecni snuru, samy jednou poznaji, ze to byla chyba,

+1/0
16.3.2012 1:26

raz

Pro ty, kteří s autorem nesouhlasí

Kamarád, majitel konstrukční a projekční kanceláře potřeboval doplnit tým absolventy. Přihlásilo se 25 uchazečů. Na přijímacím pohovoru jim zadal úkol:  Vypočítat  nosnost a načrnout relativně  jednoduchou mostní konstrukci. Pak  navrhl dohodu, že kdo úkol splní dostane 20 tis.Kč a kdo ne naopak dá na dobročinné účely stejnou částku. Jen dva našli odvahu tento test podstoupit.A bylo rozhodnuto kdo bude přijat...zůstal však  smutný pocit.

+3/0
15.3.2012 19:14

certik_bertik

víte

nic ve zlém, ale kolik učitelů na Vaší fakultě by bylo ochotno se pod nějaký komerční projekt podepsat, ono to taky moc z nich nebude

0/0
15.3.2012 18:15

astrudina

Re: víte

to jsi udělal úkrok stranou, to je jiné téma, o tom autor nepíše...

0/0
15.3.2012 23:19

Tereszz

Hmm...

Myslím, že děláte z komára velblouda. Je to celkem jednoduché: některé z těch mladých lidí opravdu jdou rodiče podpořit, prostě jim ukázat, že jim drží pěsti. A určitě je tam také dost lidí, kteří pochází ze vzdálenějších měst a rodiče je musí na zkoušky hodit autem (ne, fakt není dobré jet na zkoušky, před kterými se člověk musí dobře vyspat, vlakem nebo autobusem, kvůli kterým musí člověk vstávat i o několik hodin dříve). Tyto řidiče pak asi vidíte před školou a píšete o nich trošku zbytečně dramatický článek.

Pro rejpaly: na přijímací zkoušky jsem šla sama a sama jsem je udělala :P nicméně kdybych je dělala v jiném městě, rodiče by mě určitě vezli autem, takže by mě "doprovázeli".

+4/0
15.3.2012 13:20

bananovy_mugacek

Re: Hmm...

přesně to jsem chtěl napsat, hned jak jsem koukl na článek...holt pan technik-vysokoškolský učitel má trochu problém s interpretací dat...

tedy, ne, že by je ti rodiče házet autem museli, tím vlakem se to dá i dnes, ale prostě je to dnes jednodušší a samozřejmější, než před x lety, kdy rodiče autora a jeho spolužáků auto třeba vůbec neměli...

0/0
15.3.2012 17:56

raz

Re: Hmm...

Já bych se osobně propadl hanbou, kdyby mne měli rodiče doprovázet na přijímačky a při tom jsem ani na okamžik nezapochyboval, že mne podporují a drží mi palce ať zkoušku udělám.  Jsem Brňák a přijímačky jsem dělal v Bratislavě.

O maturitě se dřív říkalo:" Zkouška dospělosti". Takže kdo ji udělal by se měl jako dospělý chovat. Přijímačky na VŠ jsou  prvním důležitým krokem dospělého člověka a ten by se rozhodně měl dělat samostatně bez rodičů za zády!

A poznámka o tom, že by děťátko  mělo jet samotné vlakem, že by mělo vstávat dřív a proto jej vezmu autem jsou jen zakrývací manévry opičích rodičů, kteří nechtějí dát svému dítěti samostatnost!

+1/0
15.3.2012 19:29

Paeris Kiran

Re: Hmm...

Vzhledem k dochvilnosti současných autobusů a vlaků je to opravdu nesmysl.

0/0
15.3.2012 21:49

Rudolfína

Re: Hmm...

nejde o to, že je rodiče dovezou třeba až ke škole, ale o to, že někteří z nich je doprovodí až do školy a podobně

0/0
15.3.2012 20:51

AlBunda

Re: Hmm...

a co jako,kdyby tam nechodili,tak zase nějakej jouda napíše,že rodiče nemají zájem.A teď si vemte,že v leckteré cizině mají děti vlastního řidiče s autem do školy,hrůza,co?

0/0
15.3.2012 22:39

astrudina

Re: Hmm...

já bych spíše na adresu předchozích příspěvků řekla, že potrefené husy se ozývají!;-D;-D

Bobánek musí jet autem, netrefil by sám do školy, šmarjá, jak to dělaly ty desetitisíce mimopražských studentů dřív? A vlaky a autobusy jezdily včas naposledy za první republiky, to není argument .....

Neumím si představit, že by se mnou jeli rodiče, to bych se hanbou propadla!8-o

+1/0
15.3.2012 23:17

IfčaX

Re: Hmm...

Mě sice rodiče nikam nevozili a já svoje děti taky ne (jednak se hlásili na VŠ kousek od bydliště, druhak v té době už měli vlastní řidičák) - ale proč se hned hanbou propadat? Doufám, že za mě se potomci nestydí...

0/0
16.3.2012 6:41

ctvrta.sudicka

******

Nedávno jsme na u nás v práci na prodejně vyvěsili inzerát, že sháníme personál. Uchazeči měli k nám přinést životopis (ano, trochu jak za krále Klacka, uznávám). Nicméně překvapilo mne kolikrát se stalo, že se na podmínky práce přišla za mladého a plnoletého člověka zeptat maminka a následně životopis přinesla také maminka. Jednou se také přihodilo to, že jedna taková maminka pak přišla z dcerou,že nám ji tedy vede ukázat (nechápu proč, jsme síť prodejen a o výběru personálu stejně ve výsledku nerozhodujeme). A dcera ani nepromluvila, stále jen maminka. Často přemýšlím, kde je problém. Zda v dětech, kterým takto prodloužené dětství vyhovuje. A nebo v rodičích, kteří je nenechají dospět.

+5/0
15.3.2012 11:22

Rudolfína

Re: ******

jako matka říkám: je to v rodičích. Vodím dceru do školy, protože je autistka a hrozí, že by se někde cestou zapomněla a denně vidím matky, co vodí zdravé páťáky do školy, jedna maminka synovi dokonce zavazuje boty. Na chodbě, kde chodí okolo jiné děti, učitelé, rodiče a nikomu to nepřipadá divné. Kdyby mi moje matka v 11 letech zavazovala boty, hanbou bych se propadla a spolužáci by se mi smáli ještě celé týdny. Zeptejte se dětí, kolik z nich dělá referáty samo a komu to po večerech píšou na počítači rodiče...

Vím, že je těžší doba, a že se o děti víc bojíme, ale všechno by mělo mít svoje hranice. Větší hodnotu než jedničky na vysvědčení je to, jací z nich vyrostou lidé.

+2/0
15.3.2012 17:37

bananovy_mugacek

Re: ******

řeším často tu samou situaci, problém je pochopitelně na straně těch maminek. nejdřív vychovaj nekňubu a pak mu chtějí pomoct takhe, neuvědomují si, že samozřejmě to žádná pomoc není, že každou takovou "dvojici" od jakéhokoli pohovoru kdokoli vyhodí...naopak ty neúspěchy pak dál snižují potomkovo sebevědomí...

+1/0
15.3.2012 18:02

Rudolfína

Re: ******

a další problém je, jak takový nedospělý dospělý bude vychovávat svoje děti?

0/0
15.3.2012 20:49

Paeris Kiran

Re: ******

Máte 10 procentní nezaměsnanost a strachujete se o to kolik vychovají dětí? V nejbližších 30-50 letech je pokles porodnosti vysoce žádnoucí.

0/0
15.3.2012 21:47

Rudolfína

Re: ******

ne KOLIK,  ale JAK! I tací, kterým rodiče do 30 utírají nos si děti pořizují

0/0
15.3.2012 22:04

ctvrta.sudicka

Re: ******

Tak nějak, také jsem pomalu měla na jazyku ať těm dětem zkusí přestat pomáhat :o) Přiznám se, že mě také s vyhledáním prvních dvou zaměstnání pomohli rodiče, ale ve stylu "viděli jsme ten a ten inzerát, tak na něj reaguj" (bylo to zhruba před 15 lety, tak žádnej jobs.cz :o))))

0/0
16.3.2012 12:31





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.