Zbyněk Škvor

Záleží na tom, kdo učí, ale ještě víc na spolužácích

12. 03. 2013 12:45:23
Nestává se mi často, abych večeřel s nobelistou. Před nedávnem mi takovou radost poskytla návštěva nositele Nobelovy ceny za fyziku prof. Sheldona Glashowa na ČVUT. Jako vysokoškolský učitel jsem se samozřejmě zajímal nejen o historii objevů hosta, ale i o to, co ho vlastně k vynikajícímu výzkumu přivedlo. A přiznám se, že jsem jeho odpověď úplně nečekal.

Pan profesor považoval za důležité místo ve svém životě střední školu. Byla to Bronx high school. Střední škola, která se může pochlubit osmi nobelisty mezi svými absolventy. To je mnohem více, než počet všech českých nobelistů, nebo právě tolik, jako počet nobelistů pocházejících z Belgie. Opravdu mne zajímalo, co zvláštního se v té škole dělo, když tam v jedné chvíli studovali čtyři budoucí nobelisté.

Pan profesor to s naprostou určitostí nepřipisoval učitelům, ale úplně jiné skutečnosti. V padesátých letech minulého století bylo mezi jeho spolužáky na Bronx High School vysoké procento dětí z rodin čerstvých přistěhovalců. Všechny tyto rodiny si velmi přály, aby to jejich děti v nové vlasti někam dotáhly, a považovaly vzdělání za velmi důležité. Spolužáci se navzájem "hecovali". Byl to kolektiv, ve kterém se navzájem netrumfovali tím, kdo má lepší mobil a kdo byl kde na dovolené, ale tím, co umějí. Ten, kdo by uměl "jen" vyučovanou látku, by se mezi spolužáky znemožnil ...

Vzdělání je určitě důležité. Není sporu o tom, že jsou učitelé lepší či horší, a že jedni naučí více, jiní méně. V prvých ročnících základní školy je role učitele jistě klíčovou. Ale na střední škole je ještě něco důležitějšího: kolektiv spolužáků. Opravdu záleží na tom, s kým Vaše děti studují.

To ale na druhé straně znamená, že po "masifikaci" vysokoškolského studia (a předchozí ztrátě výběrovosti středních škol - buď čest vyjímkám) budou i ti nejlepší současní absolventi o krůček pozadu. Ledaže by se podařilo udržet úroveň těch několika středních škol, které jsou ještě výběrové a zároveň zavést výběrové programy pro malý počet nejlepších studentů na několika málo univerzitách.

Autor: Zbyněk Škvor | karma: 12.72 | přečteno: 640 ×
Poslední články autora